Nå er mer enn halve oppholdet i Kabul unnagjort og inntrykkene er mange! Trafikken fortjener vel egentlig et eget reisebrev, men jeg lar det bli med noen setninger her.
Ingen har førerkort – hvis du kan kjøre kan du kjøre. Kjøreretningen er primært som i Norge, det vil si høyrekjøring, men hvis det ikke samsvarer med behovet ditt er venstrekjøring et godt alternativ. På fire felts motorvei mellom Kabul og Paktia møtte vi flere ganger biler som kjørte i motgående retning. Forbikjøring skjer konstant. På tofeltsveier i hovedsak på venstre side som i Norge, men gjerne med tre i bredden samtidig som det kommer motgående trafikk. På firefeltsvei er det mer typisk med forbikjøring på høyre side. Særlig tungtrafikk har en tendens til å ligge i venstre felt. Rundkjøringer er det mange av. Hvis du skal til venstre er det vanligere å ta skarpt til venstre fremfor å kjøre en omvei rundt rundkjøringen. Trafikklys er jeg usikker på om jeg har sett her…
Paktia
Turen til Gardez, en by i provinsen Paktia, var min første tur ut av Kabul og en mulighet til å se Afghanistan utenom Kabul. Turen dit ble unnagjort på ca 2,5 time i bil på veier som ikke står tilbake for norske veier. At veistandarden er bra skyldes dels amerikansk opprustning i perioden 2001 – 2020, men også at forhenværende president Ghani er fra Logar som er provinsen mellom Kabul og Paktia. På den måten ligner Afghansk politikk på norsk. Forhenværende samferdselminister Kjell Opseth sørget også for å prioritere sitt vestland når han var minister.
Foruten at politikere ivaretar sine egne er også distriktspolitikk noe Norge og Afghanistan har til felles. I Gardez besøkte jeg Gardez Institute of Mental Health, som er et utdanningstilbudet drevet av Afghanistankomiteen hvor de utdanner sykepleiere, jordmødre, bioingeniører og fysioterapeuter. Til forskjell fra Norge er det separate skoler for menn og kvinner, men som i Norge forutsetter opptak at 12 års grunnskole er gjennomført. Jeg besøkte jenteskolen og fikk gleden av å ha to timer samtale med ni jenter, alle behørig tildekket med munnbind som om vi fortsatt var midt i en epidemi, samt noen ansatte. Hensynet til distriktspolitikk gjenspeiles også i opptaket til skolen. Foruten karakter, baserer opptaket seg også på hvor elevene kommer fra. Heller enn å tilby utdanning til flere kvinner fra en landsby er målsetningen å utdanne kvinner fra ulike landsbyer for å sikre helsefaglig kompetanse i flest mulig små landsbyer. Det er stor rift om utdanning. Omtrent 1 av 100 søkere til skolen får plass. Min første tanke var at geografiske hensyn var spesielt, men smart. I går ble jeg fortalt at distriktspolitikk også var motivasjonen for å opprett Universitetet i Tromsø.
Turen fra Kabul til Gardez var en opplevelse i seg selv. Vekslinger mellom åpent, flatt slettelandskap – strengt tatt er det vel riktig å kalle det høysletter siden slettene ligger på ca 2 000 meter – og byer som lå langs veien. Mot slutten av turen kjørte vi gjennom og over et fantastisk vakkert fjellpass som dere ser deler av i galleriet over. Veien svingte seg opp til 2 850 meter før vi kjørte ned på motsatt side. Hvor mange sjekkpunkter vi passert på turen fra Kabul til Gardez er jeg usikker på, men omtrent åtte, hvor det uten unntak var en avslappet tone mellom vår sjåfør og Taliban som er de som bemanner sjekkpunktene. Tross den gode tonen oppleves likevel sjekkpunktene som noe litt annet enn de gode gamle bomstasjonene jeg pleide å passere på Alnabru.
Endelig fri!
Vel… Frihet er kanskje ikke noe det Afghanske folk opplever mye av, men om noen skulle savne noe å feire i dag kan jeg opplyse om at det i dag er nasjonal helligdag i Afghanistan. Anledningen er at Afghanistan, 15. februar 1989, etter ti års Sovjetisk invasjon, jaget den den siste Sovjeter ut av landet.
Sykehus?
Dagene her brukes til å knytte kontakter, søke informasjon og å prøve å forstå Afghanistan for å ha et best mulig grunnlag for jobbe videre for Afghanistankomiteen fra Oslo. Forhåpentligvis får jeg anledning til å besøke dette sykehuset for rusavhengige i løpet av de neste dagene.
5 svar til “Afghanistan – 4. reisebrev”
Først og fremst skal du vel gjøre nytte for deg, nå og ved neste opphold. Men uansett en opplevelse for livet!
Gøy å lese nytt fra deg og kunne levende se for meg hvordan kjøreturen til Paktia var 😊
Lol, dette får trafikken i India til å høres ut som en velorganisert og avslappende opplevelse 😆
Du er så flink til å beskrive, Lars!
Velskrevet og interessant lesning. Lykke til videre Lars!